Hoe geef je aandacht als coach? En aandacht, wat is dat eigenlijk? Hoe houd je je aandacht vast als geërgerd in de file staat, als je e-mail box op ploffen staat na een zelfgekozen retraite, als je dierbaren weer eens niet aan je verwachtingen voldoen? Mediteren? Yoga? Is aandacht ook op andere manieren te oefenen? Ja! In dit artikel AANDACHT voor de energie van AANDACHT met 3 tips…….

COACH TIP 1 – AANDACHT IS JEZELF KWIJT RAKEN

Ken je het gevoel dat je zó opgaat in iets dat je alles om je heen vergeet? Dat je energie zo gebundeld is dat je jezelf daarin kwijtraakt? Dat is aandacht. Je doet wat je doet met volledige overgave, zonder gedachten, twijfel, oordeel: zonder ego. Daar krijg je energie van. Waneer gaat jou/je coachee dit makkelijk af? Als je musiceert, seks hebt, leest, een kunstwerk bekijkt, sport? Schrijf erover en kijk of je jezelf dagelijks kunt voeden met echte aandacht door de bezigheden waarin je jezelf helemaal ‘kwijt kunt raken’ uit te breiden.

COACH TIP 2 – AANDACHT VOOR VERRASSING

Aandacht oefenen kun je door je aandacht te verplaatsen naar thema waar je zelf niet aan zou denken. Dat kan je doen door een kaartje te (laten) trekken uit het spel Mindful Communiceren en je één dag te verbinden met het woord op de achterkant. Een dag aandacht voor….kwetsbaarheid, voor meebewegen, voor creëren, voor avontuur, voor compassie, voor durven falen, voor zichtbaar worden? Wat doet het met jou als coach, met je coachee, met je team?

COACH TIP 3 – AANDACHT IS LIEFDE GEVEN

Een prikkelende aandachtsoefening is je aandacht te verplaatsen naar iets concreets en daar op jouw manier liefde naartoe te brengen. Dat kan een mens zijn, een dier, zelfs een ding. Het werkt het best als het iets is waar je niet zo van houdt, (bijv. het toetsenbord van je computer lief behandelen door het schoon te maken……;)) maar dat hoeft natuurlijk niet. Probeer je keuze wel concreet te maken. Niet al je collega’s zijn liefdesobject maar die ene, niet alle natuur krijgt je liefde maar die ene boom, niet alle auto’s krijgen aandacht maar de jouwe. Kies een afbeelding uit Mindful Communiceren en houd die afbeelding zichtbaar bij je als herinnering om je aandacht voor deze oefening één dag gefocused te houden. Want dat is op zich al een uitdaging!