DIDACTISCHE WERKVORMEN BASISONDERWIJS

Deze didactische werkvormen basisonderwijs zijn gebaseerd op de wereld van dieren en hun kwaliteiten. Als je het spel ‘Leren door dieren ontdek je kracht’ koopt in combinatie met het boek ‘Dierenwijsheid’ heb je in totaal 260 didactische werkvormen. Basisonderwijs scholen kunnen deze op verschillende manieren inzetten.
Bijvoorbeeld leren van elkaars verschillen, omgaan met conflicten, het versterken van persoonlijke kracht.
Ook zijn de dierenkaarten zeer geschikt voor het stimuleren van coöperatieve samenwerking en creativiteit.
Laat je verrassen door de verfrissende mogelijkheden van deze didactische werkvormen basisonderwijs.

.

WAT LEVERT HET DIERENSPEL OP?

didactische werkvormen basisonderwijsMAKKELIJKER PRATEN OVER MOEILIJKE DINGEN

groene-v VEILIGHEID BIJ PERSOONLIJKE ONTWIKKELING

didactische werkvormen basisonderwijs MEER SFEER EN OPENHEID IN DE KLAS

groene-vGEEFT INPUT BIJDAGOPENINGEN

groene-v PRIKKELT CREATIVITEIT

WAT VINDEN DOCENTEN ERVAN?

”Het coachingsspel ‘Leren door dieren’ vond ik prettig om mee te werken .Onze MBO studenten staan bekend om hun directe manier van reageren vooral als ze iets niet prettig vinden. Hun reactie op het spel was 100% positief. Daarom wil ik binnen deze groep het spel vaker gaan inzetten. De prachtige foto’s hebben een grote aantrekkingskracht en de beschrijvingen op de achterkant zijn vaak verrassend toepasselijk op degene die de foto kiest.”.

Simone Siemons – docent Albeda College

EEN VOORBEELD

Pieter is hoogsensitief en heeft faalangst. Hij mag van zichzelf nooit een foutje maken.Ik heb hem 2 kaarten laten trekken. De eerste zou vertellen waarom hij geen fouten mag maken, de 2e kaart om zijn faalangst te verminderen.
Als eerste trok hij de fret. Achterop de kaart staat dat fretten het niet onderzochte willen onderzoeken. Pieter kerkende zichzelf daar wel in. Hij vertelde dat hij van alles eerst meer wil weten voor hij zéker weet dat hij iets gaat doen. Op dit moment is hij lang bezig met zijn spreekbeurt. Hij wil alles tot in detail hebben uitgewerkt.

De tweede kaart voor extra steun was de schildpad. Toen Pieter de foto zag, was hij niet zo blij. Hij associeerde de schildpad vooral met traagheid. Toen hij aan de achterkant de teamrol ’zelfstandigen’ zag staan, wilde hij wel doorlezen.

Meer didactische werkvormen basisonderwijs lezen…..

HET RESULTAAT

Volgens de kaart heeft de schildpad de kwaliteit overal thuis te zijn, omdat hij zijn schild altijd bij zich heeft. De bijbehorende affirmatie is:

‘Ïk ben daar thuis waar ik ben. Ik hoef het geluk niet buiten mezelf te zoeken, het zit in me’.

Ik heb Pieter gevraagd wanneer hij zich gelukkig voelt. Zijn antwoord: ‘Als ik alleen ben’. Dat is dus de link met de schildpad, de zelfstandige. De schildpad kan zijn schild herstellen als dat bijvoorbeeld een scheurtje vertoont. Hou zou het zijn als Pieter ook een schild zou hebben? Pieter denkt hier over na en zegt dan: ‘dan ben ik ook beschermd als iets of iemand mij wil raken….’

Twee dagen later krijg ik een mailtje van Pieter waarin hij schrijft dat het schild hem heeft geholpen bij zijn spreekbeurt. Hij heeft een 8 behaald.