Het frisse groen van deze lente is ontstaan omdat ooit de oude bladeren bereid waren los te laten. Loslaten brengt vernieuwing, groei, ruimte, beweging, wellicht vergeving. En toch is loslaten moeilijk. Daarom 7 tips die jou en je coachees helpen om hun ‘rugzakje’ los te laten.

Voor alle tips geldt: Laat een beeld kiezen dat je coachee ondersteunt. Zet het op een prominente plaats. Beelden bieden een ankerpunt en veiligheid in tijden van verandering. Je kunt ook 3 beelden laten kiezen: één voor de situatie nu, één voor de gewenste situatie en één ter ondersteuning om daar te komen. Nu eerst de tips!

Laat je inspireren!

TIP 1 VERANDER EEN GEWOONTE

‘Als je los laat, heb je twee handen vrij’, schrijft Loesje. Gewoontes kunnen ons vastzetten en vaak hebben we dat niet eens door. Door beweging te brengen in één gewoonte gaat-ie als het ware losser zitten en gaat de vanzelfsprekendheid eraf. Dat geeft ruimte. Vraag je coachees één gewoonte los te laten of te veranderen. Eerder opstaan? Elke week een nieuwe recept uitproberen? Een andere vakantiebestemming?

TIP 2 MAAK HET CONCREET

Kijk eens rond in je huis. Welke spullen zijn daar? Wat wil je daarin loslaten? Kleding, (dag)boeken, spullen die je niet meer dienen. Het loslaten van materie kan enorm helpen.

TIP 3 SCHRIJF

Schrijven kan op verschillende manieren helpen. Opschrijven wat je dwarszit en dat verbranden of versnipperen. Opschrijven wat voor jou loslaten betekent, erover filosoferen. Opschrijven wat je successen zijn (zie tip 7).

TIP 4 BEWEEG

Fysiek bewegen helpt loslaten. Of je nu rent, springt, stofzuigt, sport, van een heuvel afrolt…..het helpt gewoon. Het bewegende lichaam triggert de geest om hetzelfde te doen. Zie het als een schroef die te vast zit en losgedraaid moet worden.

TIP 5 ZORG VOOR AFWISSELING

Zorg ervoor dat je niet de hele dag hetzelfde doet. Afwisseling in je dag geeft beweging. Werken, sporten, lezen, wandelen, rusten schoonmaken, hobbyen etc.

TIP 6 BELOON JEZELF

Kijk aan het einde van elke dag de dag terug en noteer je ‘loslaatmoment’. Hoe klein het ook is. Misschien heb je een nieuw recept uitgeprobeerd, een kledingstuk weggegooid, gelopen in plaats van de bus gepakt. Het gaat erom dat je je eigen loslaatmomenten leert erkennen en waarderen. Zo bouw je zelfvertrouwen op.

TIP 7  HOUD HET KLEIN

Over loslaten worden vaak heroïsche verhalen verteld door mensen die grote transformaties hebben doorgemaakt. Zo lijkt het alsof loslaten alleen iets voor succesvolle mensen is. Helemaal niet waar natuurlijk. Loslaten kan iedereen. Begin met iets heel kleins. Bijvoorbeeld elke dag 5 minuten lopen als je lichamelijk wilt loslaten en niet veel beweegt.