Het coachingsspel ‘Leren door dieren’ vond ik prettig om mee te werken. Onze MBO studenten staan bekend om hun directe manier van reageren vooral als ze iets niet prettig vinden. Hun reactie op het spel was 100% positief. Daarom wil ik binnen deze groep het spel vaker gaan inzetten. De prachtige foto’s hebben een grote aantrekkingskracht en de beschrijvingen op de achterkant zijn vaak verrassend toepasselijk op degene die de foto kiest.

Band versterken
Het spel hebben we gepeeld met 4e jaarsstudenten (leeftijd 19-24 j.) aan het Albeda Danscollege te Rotterdam met als doel om de onderlinge band in de groep te versterken. Ze moeten dit jaar op elkaar kunnen rekenen en tevens inzicht in zichzelf laten zien bij verschillende examenonderdelen. Door ‘leren met dieren’ hoop ik op een speelse manier dit doel te bereiken.

De studenten hebben ongeveer 10 minuten de tijd gekregen om uit de 62 dierenfoto’s een kaart te kiezen en hierover iets op papier te zetten. Ze gingen meteen de kaarten omdraaien en de tekst op de achterkant lezen en kozen soms snel een nieuwe die ze beter vonden passen. Sommigen eindigden met meer dan 1 kaart. Ik heb gevraagd om de kaart met het sterkste gevoel eruit te pikken en op papier te zetten wat je raakt aan de tekst en eventuele bijzonderheden die je met het dier hebt.

Na ongeveer 15 minuten zijn we in een kring gaan zitten en heeft iedereen zijn gekozen (favoriete) kaart laten zien en voorgelezen wat hij/zij erover had opgeschreven. Leuk was dat er telkens een lach/opmerking van herkenning door de groep ging. Doordat ze elkaar al 3 jaar intensief meemaken hebben ze een duidelijk beeld van elkaar en reageren heel direct (soms niet erg subtiel) op elkaar.

Gevoelens tonen
De sfeer bleef heel positief (en dat is ook wel anders geweest) en ik heb ze dan ook een compliment gemaakt over de open manier waarop ze hun gevoelens aan elkaar durfden te tonen. Dit ging vooral mondeling en als ik hun geschreven opmerkingen nalees merk ik dat MBO leerlingen liever praten dan schrijven:

Marjory:“Ik vind dat ik een leeuw ben omdat respect het belangrijkste voor mij is. Met respect is veel mogelijk! Zonder dat kan je niet met mensen (in vrede) leven en werken.”
Sandra:“Ik herken de slang in mezelf. Ik blijf niet hangen in het verleden, ga door!`
Jennifer:“De tekst op de achterkant bij de egel klopt wel een beetje. Ik ben best zelfstandig en ik hou er ook van om alleen te zijn. Mijn eigen ruimte is heel belangrijk voor me.”
Naomi:“Ik koos het varken: lekker vies, lui en mijn bijnaam thuis! Het klopt dat ik dingen doe zoals ik ze wil. Ik ben wie ik ben en geniet waarvan ik gelukkig word.”
Dyantha:“De ijsbeer vind ik mooi en ze kijken zo lief. Het klopt dat ik mijn eigen beste vriend ben en daar ben ik blij mee. Het maakt niet uit wat er gebeurt, ik overleef het wel.”
Ashanti:“Waarom de kat mij aantrok? Ik vond die foto gewoon mooi. Ik keek in de ogen van de kat en zag iets mysterieus. Het past bij mij want ik maak me nooit zorgen en volg wat er in me opkomt. Ik leef het leven dat ik wil leven elk moment opnieuw.”

Spiegel
De week erna hebben we op gevoel een tegenovergesteld dier gekozen en in de dansstudio bewogen zoals dat dier beweegt. Vervolgens zijn we in een rij naast elkaar voor de spiegel gaan zitten en hebben een beweging/houding laten zien aan elkaar. Daarna hebben we verteld welk dier we hadden gekozen en waarom. Conclusie: ook de kwaliteiten van het andere dier zitten in je en kun je oproepen op momenten dat je dat nodig hebt. Misschien voelt het onwennig maar als je het vaak genoeg doet merk je dat je het steeds overtuigender naar jezelf en anderen kunt brengen!

Door Simone Siemons
Studie loopbaan begeleider
Albeda danscollege Rotterdam.